MODEL PERMAINAN KREATIF UNTUK MEMOTIVASI SISWA DALAM PEMBELAJARAN BOLA VOLI PADA SISWA KELAS V SD

Roni Albar, Khairil Akbar, Indria Susilawati

Abstract


Abstract: The general objective of this study is to motivate students in learning the bottom service volleyball game for grade V students of SD Negeri 09 Tanjung Lay. Specific purpose is to find out how much influence the creative game model has on students' motivation in volleyball games in grade V 09 Tanjug Lay Elementary School.This study uses classroom action research (Clasroom action research) using action cycles. In this action research, using the models described are: Planning (Action), Action (Action), Observation (Observation) and Reflection (Reflection).The findings of the study were: the results of student motivation increased, because in the first cycle the average value of students was 57.73 while in the second cycle the average value of students was 74.54 had reached the predetermined criteria.Based on the results of the study it can be concluded that through creative game models can motivate students in learning volleyball games in class V SD Negeri 09 Tanjung Lay. In this study, it can be suggested, the health teacher is expected to be able to plan and develop creativity and be more innovative in the learning process in an effort to improve student competencies, especially in choosing learning methods.

Key Words: Creative Games, Volleyball

 

Abstrak: Tujuan umum dari penelitian ini yaitu untuk memotivasi siswa dalam pembelajaran permainan bola voli  pada siswa kelas V SD Negeri 09 Tanjung Lay. Tujuan khusus adalah Untuk mengetahui seberapa besar pengaruh model permainan kreatif  terhadap motivasi siswa dalam permainan bola voli kelas V SD Negeri 09 Tanjug Lay. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (Clasroom action research) dengan menggunakan siklus tindakan. Pada penelitian tindakan ini, menggunakan model yang dijelaskan yaitu: Rencana (Planning), Tindakan (Action), Pengamatan (Observation) dan Refleksi (Reflection).Hasil temuan penelitian adalah : hasil motivasi siswa meningkat, karena pada siklus I nilai rata – rata siswa adalah 57.73 sedangkan pada siklus II nilai rata-rata siswa adalah 74.54 telah tercapai kriteria yang telah ditetapkan.Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa melalui model permainan kreatif dapat memotivasi siswa dalam pembelajaran  permainan bola voli pada siswa kelas V SD Negeri 09 Tanjung Lay.Dalam penelitian ini, dapat disarankan, guru penjaskes diharapkan dapat merencanakan dan mengembangkan kreativitas dan lebih inovatif pada proses pembelajaran dalam upaya meningkatkan kompetensi siswa terutama dalam memilih metode pembelajaran.

Kata Kunci : Permainan Kreatif, Bola Voli


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.46368/jpjkr.v6i1.261

Article Metrics

Abstract view : 167 times
PDF - 421 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek)



Nur Atmaja, Email: atmajanur27@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04 Nanga Pinoh, Kab. Melawi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.