MENINGKATKAN KETERAMPILAN PASSING DALAM PERMAINAN BOLA VOLI MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI 17 BIRAPATI

Daniel Daniel, Eko Rudiansyah, Indria Susilawati

Abstract


Abstrak : To improve the learning process of education, especially volleyball learning in fourth grade students at 17 Birapati State Elementary School, so that students can perform basic passing techniques well in volleyball games. The implementation of this study used Classroom Action Research (CAR) in two cycles, if it did not get good results. The steps consist of four stages, planning, action, observation and reflection. If these steps have been carried out and get results under the KKM (Minimum Completion Criteria) then it will be continued at the next cycle stage, and vice versa, if it has got good results, it is not necessary to proceed to the next cycle stage.
This researcher got the following results: Cycle I Total 790.73 Average 60.82 and percentage completeness of students 30.8%. The second cycle amounted to 1,099.95, an average of 84.61 and the percentage of completeness of students was 100%. There was an increase between cycle I and cycle II in the amount of 309.22 on average 23.79 and the percentage of student completeness was 69.2%. So this study was declared successful.
Keywords: Cooperative Learning Passing Skills
Abstrak :Untuk memperbaiki proses belajar penjaskes terutama pembelajaran bola voli pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 17 Birapati, Supaya siswa bisa melakukan teknik dasar passing dengan baik dalam permainan bola voli.
Pelaksanaan penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) sebanyak dua siklus, apabila belum mendapatkan hasil yang baik. Langkah-langkahnya terdiri atas empat tahap, perencanaan, tindakan, pengamatan dan refleksi. Apabila tahap-tahap ini telah dilaksanakan dan mendapatkan hasil dibawah KKM (Kriteria Ketuntasan Minimal) maka akan dilanjutkan ketahap siklus selanjutnya, dan begitu juga sebaliknya, apabila sudah mendapatkan hasil yang baik, maka tidak perlu melanjutkan ke tahap siklus berikutnya. Peneliti ini mendapatkan hasil sebagai berikut : Siklus I Jumlah 790,73 Rata-rata 60,82 dan persetase ketuntasan siswa 30,8 %. Siklus II Jumlah 1,099,95 Rata-rata 84,61 dan persentase ketuntasan siswa 100 %.
Terjadi peningkatan antara siklus I dan siklus II pada jumlah sebesar 309,22 rata-rata 23,79 dan persetase ketuntasan siswa 69,2 %. Maka penelitian ini dinyatakan berhasil.
Kata kunci: Pembelajaran Kooperatif Ketrampilan Passing


Full Text:

PDF

References


Arikunto. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Nurhadi. 2003. Model-Model Pembelajaran. Bandung: Angkasa.

Rif”at. 2016. Tujuan Pembelajaran Matematika disekolah. Jurnal Kreatif Tadulako Online. Volume 37 No. 4. Fakustas Universitas Pendidikan Matematika.

Syahril. 2010. Pembelajaran bola voly di Sekolah Dasar. Jakarta: Renaka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.46368/jpjkr.v7i2.285

Article Metrics

Abstract view : 71 times
PDF - 131 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek)



Nur Atmaja, Email: atmajanur27@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04 Nanga Pinoh, Kab. Melawi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.