TINGKAT KEAKTIFAN SISWA KELAS V SDI BANGKAKELI DALAM MENGERJAKAN TUGAS RUMAH DI TENGAH PANDEMI COVID-19

Authors

  • Stefanus Divan UNIVERSITAS KATOLIK INDONESIA SANTU PAULUS RUTENG, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46368/jpd.v9i2.431

Abstract

This enquiry intends to designate partaking altitude of grade v students of Bangkakeli public elementary school in doing their homework throughout caovid-19 pandemic, the cause factor of low students’ altitude in finishing homework, and the endeavor of teacher in lifting up student’s altitude in competing homework in the midst of covid-19 pandemic. The used method in this research is descriptive qualitative. The subject in this enquiry is grade V teacher, principal, students, and the parents. Data collecting technique used an interview, observation, and documentation. The fallout of this enquiry pointed out that altitude partaking of students in completing homework throughout pandemic considered low. The cause factor of students’ low partaking is internal factor and external factor. The endeavor of teachers in developing students partaking in finishing homework in the midst of covid-19 pandemic is maximizing portfolio learning model, communication maximizing and corporate with the parents of students. 

References

Aji, S. H. Rizqon. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-I SH UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Vol. 7 No. 5

Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Haerudin. (2020). Peran Orangtua dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran di Rumah Sebagai Upaya Memutus Covid-19. Article. https//www. Researchgate. Net

Halek, A. W; Niis. L; Abuk. F; Tfaentem. B. W; Naisoko.U.W; Naiheli. Y; Naisoko. A.Y. (2020). Pengaruh Metode Pemberian Tugas terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Asimtot: Jurnal Kependidikan Matematika. Vol. 2 No. 1.

Iskandar. (2009). Metode Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kuantitatif dan Kualitatif). Jakarta: Gaung Persada Press

Kemendikbud. (2020). Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah. www.kemdikbud.go.id. diakses pada 3 Mei 2021.

Kurniasari. A; Pribowo. P.S.F; Putra. A. D. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar dari Rumah (BDR) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. Vol 6, No 3.

Kharis, Ahmad. (2019). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture Berbasis IT pada Tematik. Mimbar PGSD Undiksha Vol: 7 No: 3.

Muhammad, MH. (2017). Penerapan Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 004 Tembilahan kecamatan Tembilahan kabupaten Indragiri Hilir. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau | Vol. 6 No. 1, ISSN: 2303-1514

Putra, Nusa. (2011). Penelitian Kualitatif: Proses dan Aplikasi. Jakarta: Indeks

Roshonah, F. A; Putri. D. A. S; Yulianingsih. I. (2020). Peran Orang Tua dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran Daring di Rumah. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ. Website: http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaska

Trisnawati, W; Sugito. (2020). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 5 Issue 1 (2021) Pages 823-831

Winarni. (2013). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Pokok Bahasan Penyusutan Aktiva Tetap dengan Metode Menjodohkan Kotak. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan. Vol. VIII, No. 2

Wibowo, Nugroho. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), Volume 1, Nomor 2.

Downloads

Published

2021-12-17

How to Cite

Divan, S. (2021). TINGKAT KEAKTIFAN SISWA KELAS V SDI BANGKAKELI DALAM MENGERJAKAN TUGAS RUMAH DI TENGAH PANDEMI COVID-19. JURNAL PENDIDIKAN DASAR, 9(2), 205–218. https://doi.org/10.46368/jpd.v9i2.431

Citation Check