HUBUNGAN ACADEMIC LEARNINGTIME PHYSICAL EDUCATION (ALT-PE) DENGAN KEMAMPUAN MOTORIK SISWA

Authors

  • Amrizal Amrizal
  • Ramadi Ramadi
  • Kristi Agust

DOI:

https://doi.org/10.46368/jpjkr.v11i2.2472

Abstract

Abstract: The aim of this research is to determine the relationship between academic learning time physical education (ALT-PE) and students' motor skills. This research uses a correlational method with a quantitative descriptive research design. The sampling technique uses total sampling. Participating in this research activity were 28 fifth grade students at SD 003 Sukaramai. The test instrument used in this research is ALT-PE Coding and Peneliana. The data collection techniques used were observation, interviews, documents, ALT-PE coding assessment, and five motor skills tests. The power analysis technique uses a statistical analysis approach. Conclusion results show that there is a relationship between academic learning time-physical education (ALT-PE) and students' motor skills at SD Negeri 003 Sukaramai, namely F count = 1.835 > F table = 1.316.

Keywords: ALT-PE, motor skills, elementary school students

  

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan academic learning time physical education (alt-pe) dengan kemampuan motorik siswa. penelitian ini menggunakan metode korelasional  Dengan desain penelitian menggunakan deskriptif kuantitatif. Teknik pengambilan sampel menggunakan total sampling. Partisipasi dalam kegiatan penelitian ini adalah siswa kelas V SD 003 Sukaramai sebanyak 28 siswa. Instrument tes yang diguakan dalam penelitian ini yaitu menggunakan ALT-PE Coding dan Peneliana. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu pengamatan, wawancara, dokumen, penilaian pengkodean ALT-PE, dan lima tes keterampilan motorik. Teknik analisis daya menggunakan pendekatan analisis statistik. hasil Kesimpulan bawa terdapat hubungan academic learning time-physical education (ALT-PE) dengan kemampuan motorik siswa di SD Negeri 003 Sukaramai yaitu sebesar F hitung = 1,835 > F tabel = 1,316.

Kata Kunci: ALT-PE, Kemampuan Motorik, Siswa SD

References

DAFTAR PUSTAKA

Agust, K., Suherman, A., & Nuryadi, N. (2019). Effectiveness of Teaching Physical Education on Junior High School in Indonesia. 11(Icsshpe 2018), 123–124. https://doi.org/10.2991/icsshpe-18.2019.35

Arikunto, S. (2013). PROSEDUR-PENELITIAN-17-Mar-2021-14-11-12.pdf.

Bangun, S. Y. (2016). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Pada Lembaga Pendidikandi Indonesia. Publikasi Pendidikan, 6(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v6i3.2270

Maksum, A. (2017). Kualitas Guru Pendidikan Jasmani di Sekolah : Universitas Negeri Surabaya, August 2008, 1–32.

Mardiana, Kartini, A., & Widjasena, B. (2012). Media Medika. Pemberian Cairan Karbohidrat Elektrolit, Status Hidrasi Dan Kelelahan Pada Pekerja Wanita, 46(14), 6–11.

Pratiwi, F., Ma’mun, A., & Hendrayana, Y. (2018). Meningkatkan Jumlah Waktu Aktif Belajar Melalui Penerapan Inovasi Bola Bersuara Bagi Tunanetra. 1, 420–425.

Sampurno, H. W., Lestari, A. T., & Widyawan, D. (2021). Gerak Anak Yang Dirancang Secara Universal Di Sdn 01 Pengadilan. Jurnal Pendidikan Olahraga Vol, 10(2), 162–175. https://doi.org/10.31571/jpo.v10i2.3021

Subroto, A., & Sari, Y. P. (2022). Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 4-6 Tahun Melalui Permainan Tradisional Engklek. 2(1), 1–11.

Sugiyono. (2017). prof. dr. sugiyono, metode penelitian kuantitatif kuantitatif dan r&d. intro ( PDFDrive ).pdf.

Valdivia-Moral, P., Fernández-Revelles, A. B., Muros-Molina, J. J., & Chacón-Cuberos, R. (2018). Effectiveness indices evaluating time in physical education: Example in Motor Games. August. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.13.proc2.36

Walker, R. (2019). A pilot study to improve academic learning time in physical education. The Grants Register 2020, 315–316.

Zahari, Q. F., Ayu, N., Prashanti, S., & Salsabella, S. (2022). Kemampuan Fisik Motorik Anak Usia Dini dengan Masalah Obesitas. 6(4), 396–403. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1570

Downloads

Published

2024-07-15

How to Cite

Amrizal, A., Ramadi, R., & Agust, K. (2024). HUBUNGAN ACADEMIC LEARNINGTIME PHYSICAL EDUCATION (ALT-PE) DENGAN KEMAMPUAN MOTORIK SISWA. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi (Penjaskesrek), 11(2), 168–174. https://doi.org/10.46368/jpjkr.v11i2.2472

Issue

Section

Artikel

Citation Check