PENINGKATAN AKTIVITAS MAHASISWA DALAM PERKULIAHAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN DENGAN METODE KERJA KELOMPOK
DOI:
https://doi.org/10.46368/jpd.v2i2.26Abstract
Abstract: The specific purpose of this research is: (1) Increased the student physical activity in Educational Psychology subject by using the Group work method on third semester student of STKIP Melawi Major in PGSD academic year 2013/2014; (2) Increased the student mental activity in Educational Psychology subject by using Group work method on third semester student of STKIP Melawi Major in PGSD academic year 2013/2014; (3) The increasing of student emotional Activity in Educational Psychology subject by using Group work method on third semester student STKIP Melawi Major in PGSD academic year 2013/2014 .This research is the Class Action Research methods (PTK) and the subjects of the research are students and lecturer, where the object is the students activity in Educational Psychology subject in classes A Semester III. The lecturer using the group work method on the implementation of learning action. This research carried out in 2 cycles where the result shown that the student learning activity by using the group work method in semester 3 major in PGSD increased for about 35.78% where from based line 37.26% to 73.04% in second cycle with the category Enough. Referring to the specific aim of this research its found that (1) The Student Physical Activity increased for 36.76% from base line 39.71% to 76.47% in 2nd cycle with sufficient category. (2) The student mental activity increased for 33.82% from base line 42.65% to 76.47% in 2nd cycle with sufficient category. (3) The student emotional activity increased for 36.77% with sufficient category from base line 29.41 to 66.18% in 2nd cycle. Therefore, the result of this research can be concluded as: First, through the class action research, the learning activity by group work method can be improved. Second, the class A, 3rd semester student activity in Education Psychology class can be improved by group work method.
Â
Keywords: methods of work of the group, student activities, educational psychology lecture.
Â
Abstrak: Tujuan khusus penelitian ini adalah: (1) Peningkatan aktivitas fisik mahasiwa dalam perkuliahan Psikologi Pendidikan menggunakan metode kerja kelompok pada mahasiswa STKIP Melawi Prodi PGSD kelas A Semester III Tahun Akademik 2013/2014 (2) Peningkatan aktivitas mental mahasiwa dalam perkuliahan Psikologi Pendidikan menggunakan metode kerja kelompok pada mahasiswa STKIP Melawi Prodi PGSD kelas A Semester III Tahun Akademik 2013/2014. (3) Peningkatan Aktivitas emosional mahasiwa dalam perkuliahan Psikologi Pendidikan menggunakan metode kerja kelompok pada mahasiswa STKIP Melawi Prodi PGSD kelas A Semester III Tahun Akademik 2013/2014. Metode penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan subyek penelitian adalah mahasiswa dan dosen serta obyek penelitiannya adalah aktivitas mahasiswa dalam perkuliahan Psikologi Pendidikan di kelas A Semester III dan pelaksanaan tindakan pembelajaran oleh dosen menggunakan metode kerja kelompok. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus dengan hasil yang menunjukkan bahwa aktivitas mahasiswa dalam perkuliahan dengan menggunakan metode kerja kelompok mahasiswa Semester III Prodi PGSD pada STKIP Melawi dari base line 37,26% ke siklus II 73,04% mengalami peningkatan sebesar 35,78% kategori cukup. Mengacu pada tujuan khusus penelitian ini maka (1) Aktivitas fisik mahasiswa dari base line 39,71% ke siklus II sebesar 76,47% peningkatannya sebesar 36,76% kategori cukup; (2) Aktivitas mental mahasiswa dari base line sebesar 42,65 ke siklus II 76,47% peningkatannya sebesar 33,82% kategori cukup; (3) Aktivitas emosional mahasiswa dari base line sebesar 29,41 ke siklus II 66,18% meningkat sebesar 36,77% kategori cukup. Dengan demikian hasil penelitian dapat disimpulkan sebagai berikut: Pertama, melalui penelitian tindakan kelas (PTK), proses perkuliahan dosen dengan metode kerja kelompok dapat ditingkatkan. Kedua, aktivitas mahasiswa dalam perkuliahan Psikologi Pendidikan dapat ditingkatkan dengan metode kerja kelompok mahasiswa Kelas A Semester III Prodi PGSD pada STKIP Melawi.
Â
Kata Kunci: metode kerja kelompok, aktivitas mahasiswa, perkuliahan Psikologi Pendidikan.